Base - uppbyggnadsträning inför Tx

Gott folk, det är tidig kväll innan race. Middag intagen och nu är det lite häng i vardagsrummet och snart läggdags. Allt är inpackat och vi tog bort lite anspänning på Nikestore och letande efter Kate Spade väska till Perras Lina. Så som man kan summera läget så är vi nog alla tre lite osäkra på cykelformen och lite osäkra på värmen, det är lite Phillies över tempen när solen ligger på.

Har ju påbörjat det här projektet med att redovisa träningen och som vanligt den här den här vändan så har inte bloggen riktigt kommit på första plats. Tänkte dock försöka mig på att lägga ut en berättelse om Base (den 12 viktiga grundträningsveckorna) innan det är dags för race. Vi får väl se om det blir någon sammanfattning om Build och toppning eller om vi låter det hänga, men med tanke på att det varit lite skön respons så kanske man skulle ta och knappa ihop en statistikflik från alla åren, men ärligt vem skulle kolla den?. Hur som helst så kommer här en något kortfattad rapport från Base.  Som vanligt börjar vi med lite målsättningar och sånt verkar inte finnas riktigt tid till alla anekdoterna ikväll men håll till godo med det som hinns med.

Första veckan i Base startade den 10 december 2012, den gemensamma planen var att köra 3 kollektiva sim, 2 morgonsim och ett kvalitetspass onsdag kväll. På löpet minst 2 kollektiva måndagens långpass och onsdagsintervallerma. All cykel blir på trainer under hela base så där blir själslig ökenvandring.

Målsättningarna för perioden är enligt följande:
Övergripande: Se till att bygga lite mer volym, upp mot 12h utan att tumma på kvaliteten. Fortsätta med fokus glädje och inte vara rädd för att vila men på ändå ta jobbet, ruskigt svår balansgång om man är min personlighetstyp.
Sim: Försöka hålla i alla tre simmen, bonussimma ett pass om onsdagssimmet dödar mig allt för mycket. Blir galet allergisk i Sumpan pga att de kör ett annat reningssystem. Plus att lägga på lite mer distans.
Cykel: Ha som målsättning att komma upp 3ggr per vecka på trainern under base1 och sedan öka på cykeldosen, fördelning 2 kvalitetspass och 1 distans (som dock får vänta till base 2). Fortfarande all cykel i bågen.
Löpning: Hålla i 4ggr löp per vecka och försiktigt börja köra crossoverlöp under base 1 och sen vara noga som fan med att få bricklöpen även när man helst vill dricka kaffe efter cykeln.
Övrigt: Fortsätta köra bra Yoga och vid hårda veckar, tex löp över 60k så skall 2 pass hinnas med.
Vikt: Se till att vara nere på 90kg efter 12v base.

Det som förändras mest under perioden är att tankarna kring prestationen förändras. Hur då undrar ni? Funderade mycket kring detta efter förra årets race. Jag tog i mångt och mycket med mitt elittänk in i det här projektet och tänket var mycket att jämföra sig med vad andra har gjort för tider och att vinna eller komma topp 10 eller vad det nu var. Nu är känslan jag jobbar med mer om att komma till en punkt där jag kan känna glädje över min prestation, den är ju klart fortfarande knuten till mätbara värden, det är ju en sådan sport, men det viktigaste är inte slå Micke Selvins tid från 2007 eller något annat.

Inte så mycket humbug i det men kort; glädje mäts inte i konkurrens med andra utan det är mitt eget mål som är i fokus och det är den framgången som ger glädjen, det låter kanske lätt men kommer man från elitbakgrund så har man inte det naturligt, jobbar dessutom otroligt målinriktat och mätbart med ett jävla driv så det är inte riktigt att man andas där heller. Kanske börjar bli dags att inte definiera sig som elitaktiv längre  (man kan ju träna mycket ändå väl?) för så har man känt sig även dessa åren oavsett om man varit där eller inte.

Jag har under den här uppladdningen känt ett helt annat lugn och det kanske är därför det inte haglar med målsättningar och raceplans till höger och vänster. Sen kommer klart min vinnarskalle göra en massa saker med mitt huvud och detta är huvudsakligen bra men vi får väl se var vi landar. Sist de inre målen behöver ju inte nödvändigtvis sättas lägre än tidigare.

Kan berätta för er att Valpen här nere i Texas kollat samtliga deltagare i sin Age Group för att se vad de gör för resultat och redan i december fick man en excelfil på vilka tider som krävdes för Hawaii 2011 och 2012. Skön övertändning och analys om du frågar mig.

Ok, det blev utsvävning modell större. Så här blev statsen för perioden. Först en bild på vad ni ser i de olika rutorna för jag har fattat att det inte var helt självklart.

block2 med förklaringar.jpg

Förklaringsbilden

block2 utan förklar.jpg

Statsen, som ni ser så uppfylls vissa mål bättre än andra.

puppy_roström_ironman.JPG

Invägning med en vecka kvar av base, lökig motljusbild och Ambitens recoverytime efter hårt brick på ön.

Här kommer sen Perras stats för samma period, inte helt säker på vad dessa innehåller men det kanske han redogör för om ni skickar ett mail på perra@puppyts.se

perra_base.JPG
perra_base2.jpeg

Ok, folk det var allt som jag hinner med idag. Nu är klockan 21:00 och det läggdags. Info om hur ni följer oss imorgon kommer innan start.

Kram
Henke